tai rekisteröidy

Lisää keikkaa tai parempaa liksaa

Miksi toisille bändeille pukkaa keikkaa joka viikonloppu ja omalla bändilläsi keikkakalenteri ammottaa tyhjyyttään? Tai miksi toisten bändien keikkaliksa on 5000 € ja oman bändisi keikkapalkkioon saa olla tyytyväinen, jos päästään edes lähelle tonnia?

Yksi fakta mikä bändeiltä helposti unohtuu, on se, että bändi on samalla tavalla tuote / palvelu kuin vaikkapa kännykkä tai tietokone. Kuten muissakin tuotteissa ja laitteissa, myös bändeissä laatu on tärkeä tekijä. Bändin pitää täytyy esittää kappaleet ammattitaitoisesti ja ainakaan bilebändien osalta, lavalla olisi myös syytä olla hieman elämää ja karismaa. Nuotteihin tuijottaminen eli niin sanottu lapuista vetäminen, ei näytä yleisöön siltä, että bändillä on kova meininki.

Niin tärkeä osa bändin imagoa kuin keikat bändille ovatkin, ne ovat kuitenkin vain osa kokonaiskuvaa. Jos olet keikalla esim. häissä tai firman pikkujoulussa, mielikuva bändistä on todennäköisesti syntynyt jostain muualta kuin keikalta. Bändin yleisilme on vakuuttanut esimerkiksi verkkosivun, ääninäytteiden tai musiikkivideon / live-videon muodossa. Kannattaa siis panostaa myös bändin markkinointiin ja markkinointimateriaaleihin, vaikka ne kuulostaisivatkin tylsiltä ja ylimääräisiltä härpätyksiltä musisoinnin ohella.

Tarkista, että seuraavat markkinointikuviot ovat kunnossa

1. Verkkosivut

Verkkosivut antavat bändistä kuvan, että hommaa tehdään tosissaan. Ei tarvitse olla ammattimuusikoista koostuva bändi, jotta voi tehdä itselleen verkkosivut. Nykyään sivut saa pystyyn pienillä kustannuksilla. Mikäli raha on tiukassa, pyydä naapurin nörttiä tekemään perus-sivusto esimerkiksi Wordpressillä tai Joomlalla.

Lisää verkkosivuille kuvia bändistä ja jäsenistä. Laadukkaat ääninäytteet / demot kannattaa myös laittaa saataviin sivustolle.

2. Käyntikortti / flyeri

Käyntikortti on niin 90-lukua, eikö niin? Voi olla, mutta kun olet esiintymässä yleensä ainakin jonkin verran humalaiselle yleisölle, harva muistaa seuraavana päivänä mikä sen bändin nimi taas olikaan (Cover Station, Coverdrive, Cover Nation, Coverdale ja sitä rataa). Kun yleisön edustaja tulee kehumaan keikan jälkeen vetoa, hänelle on hyvä tarjota jotain muistutusta bändistä. Käyntikortti tai flyeri löytyy todennäköisemmin puvun takin povarista kuin bändin nimi pätkivän muistin syövereistä.

3. Logo

Suunnittele bändillesi logo. Kuulostaa vaikealta ja graafikon hommilta, mutta tee-se-itse-menetelmällä homma onnistuu myös. Googlaa fontteja ja etsi jokin, mikä sopii bändisi meininkiin. Kirjoita fontilla bändisi nimi ja pyydä graafikkokaveriasi (camoon, kaikki tuntee ainakin yhden graafikon) muokkaamaan fontista jonkinlainen logo. Logo kannattaa laittaa näkyvään rooliin verkkosivuilla ja Facebookissa.

4. Taustalakana

Kun solisti sanoo keikalla pari-kolme kertaa bändin nimen, sen muistaa yleisöstä 10 % seuraavana päivänä. Nyt puhumme luonnollisesti ei vielä niin kovin tunnetuista bändeistä. Kun bändin takana koreilee bändin logo tai nimi, se jää paremmin yleisön mieleen ja mikä parasta, se saattaa tallentua verkkokalvojen lisäksi myös muutamalle kameralle. Kun olet hankkinut bändillesi taustalakanan, muista myös ripustaa se!

5. Pidä meteliä bändistäsi

Nykyään tarjolla on Facebookia, Twitteriä, Muusikoiden.net:iä ja ties mitä sosiaalisen median tapaisia kanavia, joissa ei kannata olla hiljaa. Kerro aktiivisesti näissä foorumeissa, mitä bändillesi kuuluu. Lue tästä lisää, miten bändisi voi hyödyntää sosiaalista mediaa »

Muista myös tehdä bändisi helposti saataville. Jos joku haluaa bändisi keikalle, hän ei todennäköisesti jaksa alkaa selvittämään mikä ohjelmatoimisto bändiäsi edustaa. Hyvä ja helppo tapa aloittaa keikkaamyynti saada bändisi näkyviin Internetin ihmemaahan, on rekisteröityä buukkaa-bandi.fi:hin!

Rekisteröidy tästä »

Kirjoittanut: Hannu, 22.1.2013

Aiheeseen liittyviä blogeja: miten saada keikkaa, myyvä bändi, bändin imago, verkkosivut bändille, käyntikortti bändille