tai rekisteröidy

Sosiaalinen media bändeille

Miten bändit voivat hyödyntää Facebookia, Twitteriä tai vaikkapa YouTubea toiminnassaan? Isoimmilla bändeillä em. sosiaalisen median kanavat toimivat yleensä tiedottamisen ja fanien kanssa vuorovaikuttamisen välineinä. Useimmilla bändeillä, etenkään cover-bändeillä fanipohja ei kuitenkaan ole niin iso, että varsinaista tiedottamista ja uutisointia tarvitaan. Vai tarvitaanko sittenkin? Onko bändillä kuin bändillä syytä olla Facebook-sivu tai muutama kappale Twitterissä?

Ennen syöksymistä sosiaalisen median maailmaan, mieti hetki mitä haluatte saavuttaa sosiaalisessa mediassa? Haluatteko enemmän porukkaa keikoille, lisää keikkaa, luoda bändille imagoa tai vaikkapa myydä lisää bändipaitoja. Markkinointihörhötammattilaiset kutsuvat tätä Facebook-strategiaksi tai sosiaalisen median strategiaksi. Voit lukea lisää bändin markkinoinnista ja myynnistä tästä

Suurin osa suomalaisista on rekisteröitynyt Facebookiin ja iso osa myös käyttää Facebookia päivittäin. Facebookista on tullut osa päivittäistä elämää. Facebook-sivujen perustaminen bändille on myös äärimmäisen yksinkertaista. Kannattaa siis luoda bändille oma Facebook-sivu, jossa voi kertoa bändin kuulumisia tai tarinoita keikoilta.

Helppo tapa saada näkyvyyttä ja huomiota, on luoda julkisista (keikka ravintolassa, klubilla, festareilla, jne.) keikoista Facebook-tapahtuma ja kutsua ystävät tapahtumaan. Facebook-tapahtumien luonti onnistuu myös automaattisesti buukkaa-bandi.fi:n kautta, kunhan olet liittänyt Facebookisi buukkaa-bandi.fi:hin. Mikäli olet jo rekisteröitynyt buukkaa-bandi.fi -palveluun, voit tarkista omat Facebook-asetuksesi buukkaa-bandi.fi:ssä tästä.

YouTube tarjoaa puolestaan helpon tavan jakaa omia kappaleita, demoja tai musiikkivideoita verkossa. Luomalla tunnukset YouTube-palveluun tai Googleen, pääset lisäämään omia videoita tai musiikkia laajan yleisön saataville. Bändin YouTube-kanavaa kannattaa mainostaa Facebookissa ja bändin verkkosivuilla. Muista kuitenkin tarkistaa (melko sekavat) tekijänoikeuspykälät, mikäli lataat Youtubeen toisten artistien tekemiä kappaleita.

Twitter on Suomessa toistaiseksi melko vähän seurattu media, vaikka pienimuotoista Twitter-buumia onkin havaittavissa vuosien 2012-2013 taitteessa. Twitteristä kannattaa silti varata omalle bändille sopiva tunnus. Jos bändisi nimi on Penan Pumppu, yritä varata Twitteristä käyttäjätunnus twitter.com/penanpumppu, vaikka et heti alkaisikaan käyttää Twitteriä.

Helpoin tapa aloittaa Twitterin käyttö, on kirjoitella kuulumisia esimerkiksi keikkareissuilta. Twitterin idea ei ole olla uutiskanava vaan enemmänkin "kuulumiskanava". Kerro vaikkapa mihin olette menossa keikalle ja keikan jälkeen heitä kommentti, miten keikka meni. Muista myös antaa yleisölle kehuja, mikäli he ovat sen ansainneet. Twitteriin kirjoitetut päivitykset kannattaa tuoda näkyviin myös bändin omalle verkkosivulle. Muista, että sosiaalisessa mediassa on idea sosiaaliseerata, eli keskustella. Vastaa siis pikaisesti jätettyihin kommentteihin, esitä kysymyksiä ja kannusta lukijoita kirjoittamaan.

Sosiaalisen median pyörteissä on syytä muistaa, että keikkojahan tässä ollaan pääasiassa myymässä. Keikkojen myynti onnistuu helposti litttymällä buukkaa-bandi.fi -palveluun!

Muista mainostaa etenkin Facebook-sivuasi keikoilla. Tähän pätee sama kuin käyntikorttiin. Yleisön seasta moni tuntee toisensa ja jos edes yksi katsoja muistaa bändin ja tykkää siitä Facebookissa, tykkäykset näkyvät hänen kavereilleen ja myös muut yleisöstä saattavat intaantua tykkäilemään bändin Facebook-sivusta.

Liity buukkaa-bandi.fi:hin tästä »

Kirjoittanut: Hannu, 26.1.2013

Aiheeseen liittyviä blogeja: facebook, youtube, twitter, sosiaalinen media