tai rekisteröidy

Miten myyn keikkaa sujuvasti

Hyvältä vaikuttava tarjouspyyntö keikasta on kilahtanut mailiin. Perfect! Jotta pääsee vetämään sujuvan (jopa suvereenin) keikan, tulisi kuitenkin keikka ensin saada sovittua tilaajan kanssa sujuvasti maaliin. Miten tällöin kannattaa toimia ja millaisiin asioihin kiinnittää huomiota?

Yhteistyö alkaa ensimmäisistä yhteydenotoista ja moni asiakas arvostaa esim. mahdollisimman vaivattomia keikkajärjestelyjä korkealle. Hyvin hoituneet käytännön asiat poikivat myös helposti lisää keikkaa joko samalta asiakkaalta tai esim. joltain juhlavieraalta. Hyvin sujunut kommunikaatio myös auttaa saamaan positiivisen keikka-arvostelun.

Vastaa tarjouspyyntöihin nopeasti ja asiallisesti

Bändin buukkaaminen on asia, jonka tilaaja haluaa luonnollisesti saada nopeasti hoidettua. Siksi tarjous kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti. Totta kai voi hiukan käyttää aikaa keikan ja tarjouksen miettimiselle, mutta samalla pitää mielessä, että tilaajalla on tarjontaa saatavilla. Pahimmassa tapauksessa vastauksen kanssa liikaa viivyttely voi maksaa koko keikan, mikäli toinen bändi ehti tekemään tarjouksen nopeammin ja keikka on jo keretty sopia. Omat tarjoukset kannattaa myös määritellä jonkin tietyn sapluunan mukaan, jonka avulla on nopea laskea kyseiselle keikalle asiallinen hinta. Sen lisäksi keikoista on hyvä tehdä jonkinlainen sopimus tilaajan kanssa etukäteen.

Keikkatarjousten suhteen voi joustaa hieman

On syytä muistaa, että kaikki keikkapaikat eivät aina bilebändeillä tai trubaduureilla ole Madison Square Gardeneita Rolling Stonesin raiderilla, joten erilaisiin keikkapaikkoihin on hyvä tottua sekä opetella operoimaan mahdollisimman erilaisilla (ja erikokoisilla) lavoilla ja erilaisten yleisöjen edessä. Tähän olemmekin pureutuneet tässä blogi- tekstissämme erikseen. Useimmissa vuokrattavissa tapahtumapaikoissa on kuitenkin melko pieni lava käytössä. Takahuonetarjoilu on asia, johon ei tilaajalla yleensä ole kauheasti resursseja. Esim. muutama olut tai alkoholittomia virvokkeita on ihan reilua pyytää takahuoneeseen, varsinkin jos kyseessä on koko illan hääbändi- keikka tms. Mutta esim. tarjottavien suhteen on hyvä pysyä kohtuuden rajoissa. Tilaaja ei myöskään välttämättä tiedä millainen olisi hyvä paikka keikan soittamiselle ja täten se harvoin vaikuttaa tapahtumapaikan valintaan. Usein tapahtumapaikka on tilaajalle jollain tapaa spesiaali (lapsuuden maisemissa tms.), joten se on tietysti aina tilaajan päättämä asia, vaikka se ei esim. äänentoistolaitteistoa sisältäisikään. Tällöin äänentoisto täytyy pyrkiä hoitamaan itse jollain tapaa, esim. lainaamalla jostain, mikäli omaa ei ole. Sitten kun keikalle lähdetään, niin lähtökohtana kannattaa varsinkin erilaisissa yksityistilaisuuksissa pitää sitä, että keikkapaikalla tuskin on mitään keikalla tarvittavaa varustusta, esim. jatkojohtoja tms. omalla varustuksellasi mahdollisesti tarvittavia varusteita. Kannattaa mainita jo sopimis- vaiheessa mikäli keikkapaikka ei kuulosta realistiselta hyvän keikan vetoon kokoonpanollasi. Tämä asia on hyvä selvittää yhdessä tilaajan kanssa hyvissä ajoin etukäteen, jotta bändikin tietää millaiseen paikkaan on tarkoitus pystyttää kamat milloinkin. Keikkatarjousten merkitystä kannattaa siis ajatella varsinkin ensimmäisinä vuosina pidemmällä tähtäimellä tulevaisuuteen. Erilaisista keikoista oppii paljon.

Tilaaja on ”työnantajasi”

Palkkatöissä ollessasi työnantajasi kertoo sinulle milloin sinun tulisi olla töissä ja myös tehtävän kuvasi on sinulle suurinpiirtein selvä, joten sama koskee keikasta maksavaa tilaajaa. Keikan aikataulut ovat siis tilaajan toiveiden mukaiset. Jos jollakin on maine hääbändien Axl Rosena, niin se ei välttämättä ole positiivinen asia, vaikka tuo herra lavakarismaltaan onkin maailmanluokkaa.

Parasta tosin on se, että muusikkona saat itse toteuttaa toimenkuvaasi lavalla juuri kuten haluat, mikä erottaakin musiikin liukuhihnatyöstä. Muissa asioissa (kuten aikataulut jne.) mennään kuitenkin tilaajan toiveiden mukaan. Keikkaa täytyy siis hieman ajatella muunakin kuin suvereenina lavan täyttämisenä karismalla ja yleisön kanssa bailaamisena. Ensiksi keikka pitää myydä ja sopia käytännön asiat tilaajan kanssa, jotta ne ovat selkeitä molemmille osapuolille. Sen takia myös buukkaa-bandi.fi on olemassa. Autamme sinua saamaan lisää tarjouspyyntöjä keikalle, joten ne tarjouspyynnöt kannattaa myös hyödyntää hoitamalla keikan myynti sujuvasti. Mikäli et ole vielä lisännyt bändiäsi buukkaa-bandi.fi:hin, voit tehdä sen tästä.

Kirjoittanut: Hannu, 5.5.2019

Aiheeseen liittyviä blogeja: keikkamyynti, miten myyn keikkaa